Bauhaus - Bela Lugosi's Dead (1979)

Acest scurt EP poate fi considerat piatra de temelie a ceea ce este numit gotic – sau goth rock. Piesa cea mai importanta, care da si titlul EP-ului este de mult timp o piesa clasica a stilului mai sus mentionat, un stil diferit de ceea ce este numit gothic metal. Exista o legatura intre aceste doua stiluri, ultimul fiind direct influentat de primul. Goth rockul insa, nu are nici o legatura cu zona metalului, iar piesele aici de fata arata clar ca este vorba mai degraba de o alta nuanta de post-punk, un fel de “hardcore post-punk”. Diferenta fata de post-punk - cel putin in aceasta prima faza evolutiva - este o accentuare a atmosferei reci de tip Joy Division, impinsa pana la concluzia sa sinistra. Dar aceasta nu este singura influenta sesizabila: fata de alte stiluri de rock, in cazul de fata se observa o puternica influenta literara. Astfel, versurile primei piese sugereaza influenta romantismului gotic din literatura britanica a sfarsitului de secol al 19-lea. E vorba despre o literatura care pune accentul pe atmosfera si care prezinta o inclinatie catre sinistru. E similara cu romantismul propriu-zis si porneste de la el pentru a construi propria lume intunecata, dominata de teme precum moarte, degradare fizica si psihica, trecerea timpului, etc. Bauhaus preiau stilul insa cu o doza buna de auto-ironie. Sau o fi doar ironie si atat ? Piesa Bela Lugosi’s Dead reuseste sa recreeze atmosfera necesara destul de bine, chiar daca initial totul a fost conceput ca o gluma, lucru poate nu foarte greu de intuit avand in vedere versurile ce fac referire la natura “nemoarta” a actorului Bela Lugosi (unul dintre cei mai cunoscuti actori care l-a personificat pe Dracula in numeroase filme de la Hollywood).

Inca din primele doua minute ale piesei, ceea ce se simte, in mod surprinzator, este influenta sunetelor caraibiene – dub, mai exact. Preferinta pentru experimente sonore, intalnita uneori in dub, se regaseste aici pe tot parcursul piesei. Totul scartaie intr-un intuneric din care razbate in anumite momente vocea perfect adecvata pentru atmosfera a lui Peter Murphy. In rest piesa este mai degraba purtata de bass decat de chitara. Cine se asteapta la o structura clasica de tipul strofa-refren-strofa si tot asa mai departe ar putea fi dezamagit: piesa e mai degraba axata pe atmosfera, atat de mult incat se apropie de ceva ambiental, instrumentistii introducand diverse pasaje atat timp cat totul ramane interesant. Si dureaza ceva timp pana ce Bauhaus se plictisesc, caci Bela Lugosi’s Dead dureaza noua minute!

Cea de-a doua piesa de pe EP este departe de a fi una din piesele emblematice ale trupei. Ceva din ritm, din bassul proeminent si sunetul per total sec poate duce cu gandul la Gang of Four. Boys este statica si spre deosebire de piesa precedenta, poseda partile usor de recunoscut de obicei in melodii. In afara de aceste lucruri, piesa este mai degraba post-punk decat goth.

Avand in vedere faima piesei Bela Lugosi’s Dead, cineva s-ar putea astepta ca ea sa fie de gasit pe albumul de exceptie In the Flat Field, primul al celor de la Bauhaus. Cum lucrurile nu stau astfel, EP-ul aici prezentat devine un element important pentru istoria goth.

Stiluri: goth, post-punk
Punctaj: 3,5/5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu